به گزارش ایبِنا، روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: پیرو ارسال پیامک و توصیه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به عموم مردم برای توجه به رتبه اعتماد کسبوکارهای مجازی (ستارههای ذیل لوگوی اینماد) قبل از خرید اینترنتی، ضمن تشکر از توجه و حمایت قوه قضائیه در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی، مرتبسازی فهرست کسبوکارهای اینترنتی در سامانه اینماد و همچنین شرکتهای خدمات پرداخت، پرداختیارها و سکوهای غرفهسازی و فروشگاهسازی در پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر اساس رتبه اعتماد خواهد بود.
با توجه اینکه اعتماد مفهومی صفر و یک نبوده بلکه طیفی و مدرج است، طراحی اینماد از ابتدا شامل پنج سطح در نظر گرفته شده بود. بر همین اساس پروژه رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی از سال ۱۳۹۶ طی سه فاز اجرایی شد و کسبوکارها امکان دریافت ستارههای دوم تا پنجم اینماد را پس از طی ارزیابی تخصصی در سه حوزه امکانات و توانمندیها، سوابق عملکردی و شاخصهای مالی پیدا کردند. بعلاوه پیرو دغدغههای مطرحشده توسط دبیرخانه هیئت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار و همچنین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، شهریورماه امسال طراحی جدید لوگوی اینماد پس از ۱۲ سال بر اساس بازخوردهای دریافتی به ویژه نقطه نظرات بخش خصوصی و با توجه به رویکرد تفکیک نماد تجارت الکترونیکی به عنوان مجوز پیشنیاز دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از رتبه اعتماد با مفهوم طیفی و مدرج و با تأکید ویژه بر ستارههای اینماد، طی نشست خبری مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی و به صورت همزمان برای تمامی کسبوکارهای اینترنتی (بیش از ۱۲۰ هزار) اعمال گردید.
به عبارت دیگر با توجه به سیستمی و هوشمندسازی فرایند اعطای اینماد (حذف نقش عامل انسانی) در راستای اجرای سیاستهای کشور در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار که نتیجه آن کاهش میانگین زمان اعطای اینماد معمولی به چند ساعت و اینماد بدون ستاره به چند دقیقه بوده است، طبیعتاً کسبوکارهای بیشتری امکان ورود به عرصه تجارت الکترونیکی را خواهند داشت و به تبع آن احتمال تخلف، سوء استفاده و کلاهبرداری نیز افزایش خواهد یافت.
برای رفع این مشکل، ارزیابیهای تخصصی با رویکرد طیفی و مدرج در پروژه رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی انجام و پس از بررسی شاخصهای مختلف شامل پاسخگویی به شکایات، کیفیت خدمت، امنیت، تخلفات احتمالی کسبوکار و ...، نتیجه در قالب رتبه اعتماد (ستارههای ذیل لوگوی اینماد) نمایش داده میشود؛ بنابراین مهمتر از خود اینماد، توجه به رتبه اعتماد کسبوکار به عنوان شاخص ارزیابی ریسک و تنظیم سطح اطمینان نسبت به کسبوکار بر اساس آن است. به عبارت دیگر حتیالامکان خرید باید از کسبوکارهای با رتبه اعتماد بالاتر به ترتیب پنجستاره (بالاترین رتبه اعتماد)، چهارستاره و سهستاره تا دوستاره و در نهایت یکستاره باشد و در صورت اصرار به خرید از کسبوکارهای با رتبه اعتماد پایینتر، ترجیحاً هنگام خرید پرداخت آنلاین انجام نشده و به صورت پرداخت در محل باشد تا پس از تحویل و رؤیت کالا، پرداخت انجام شود؛ بنابراین از این پس برای معرفی کسبوکارهای برتر و سهولت دسترسی مردم به آنها، مرتبسازی کسبوکارهای اینترنتی در سامانه اینماد (منوی مصرفکنندگان و فهرست دارندگان اینماد) و همچنین شرکتهای خدمات پرداخت و پرداختیارها در پنجره واحد تجارت الکترونیکی (بخش درخواست درگاه پرداخت اینترنتی) و سکوهای غرفهسازی و فروشگاهسازی در پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر اساس رتبه اعتماد آنها خواهد بود.